Vadå kanelbullens dag?

Kanelbullens dag. Vad är det för oerhört knasig person som har hittat på den? Va? Vad är det för någonting? Jag satt hemma och funderade på vad denna mycket onödiga dag hade för mening. För att hedra kanelbullen? - vad är det för meningen när bullen inte ens är medveten om att vi hedrar den? För att folk ska komma ihåg att det finns bullar, få dåligt sammvete och kanske baka en plåt? - nej, nej, nej. Vi kanske blir påminda, men när Kanelbullens dag väl är här så är det ingen som har kommit ihåg den vackra högtiden före man ser att det står i almanackan eller i tidningen, och då är det försent. Då vill ingen baka bullar. Möjligtvis att man kilar ner till torget och köper några på ett konditori eller köper nedfrusna från Findus. (Det var så min kära mor gjorde). För att konditorier och bagerier ska tjäna mer pengar eftersom folk unnar sig en extra fika? Varför har man då inte alla möjliga sorters bakvärksdagar som: Prinsesstårtans dag, Kladdkakans dag eller den officiella Paj-dagen? Vem var det som bestämde att det var just kanelbullen som fick en alldeles egen dag? Eller är det helt enkelt så att det bara är för att tidningarna ska ha något att skriva om?
         Njaa, jag är nog en aning skeptisk till denna hyllning. Varför inte skaffa dagar som hedrar riktiga varelser, som: Alla djurens dag, Doktorernas dag eller Kusinen dagen? Det tycker jag låter mycket bättre än att hylla något som inte ens gör världen mycket bättre. Men det är klart, jag vet inte ens om det finns en anledning till att det finns en Kanelbullens dag, det kanske ligger något enormt stort bakom den. Men i så fall, du som vet det, - Tala nu, eller var förevigt tyst.

/C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0