Dagdrömmar

Under dagar som dessa, när höstmörkret faller alldeles för tidigt och temperaturen sjunker alldeles för snabbt, behöver jag hitta något som jag kan hålla på med bara för nöjes skull och som lyser upp min vardag, åtminstone för en liten stund. Då brukar jag ägna mig åt att fantisera. Min fantasi har det aldrig varit några fel på, så detta är en för mig relativt enkel sysselsättning. Såhär kan det gå till:
Där jag bor finns en liten närbutik. Där jobbar det olika individer, bland annat en kille i 35-årsåldern, en tjej i 30-årsåldern, en tant på 55+, och ytterligare en kille i 35-årsåldern. Den sistnämnda brukar av mig och min sambo kallas "Ratman", på grund av sina mycket utstående råttänder. Okej, låt oss kalla tanten för 55+, tjejen i 30-årsåldern kallar vi för Guldlock (slående likheter), killen i 35-årsåldern får heta... Hans, och Ratman får såklart heta Ratman.
Nåväl. Jag tycker det är roligt att gå runt i affären, studera dessa människor och fantisera om deras liv och om deras relationer till varandra. Till exempel tror jag att 55+ har en son i ungefär 20-årsåldern. Han har till 55+'s olycka fått ihop det med Guldlock, som 55+ tycker är en lösaktig och oansvarsfull slinka. Hon känner avsmak inför hela förhållandet, också på grund av den ganska markanta åldersskillnaden. Detta märks tydligt, det finns en hatisk stämning mellan 55+ och Guldlock. Hans är kär i Guldlock och suktar ständigt efter henne. Han gör upprepade försök till att få henne på fall, men till ingen nytta. Guldlock beter sig tankspritt och underligt och anledningen är chockerande. Hon har varit otrogen mot 55+'s son. Med Ratman! Ve och fasa. Om 55+ får reda på det här så kan Guldlock hälsa hem. Det är nämligen så att 55+ gick för några år sedan igenom en ganska så uppslitande skilsmässa. Det har tagit lång tid att läka såren, och nu har hon äntligen funnit kärlek igen. Motivet för hennes rosaskimrande fjärilar i magen är... återigen, Ratman. Vilken karl, va. Ser ut som en råtta och pratar som en robot, men får ändå alla damer på fall. Hans försöker vara tapper, men Guldlocks oavbrutna avspisningar bryter långsamt ned honom. Till slut får han, som plåster på såren, upp ögonen för 55+...
Se vad min fantasi kan ta sig till. Jag skulle kunna fortsätta i all evighet, men det har jag tyvärr inte tid med. Där går jag, i butiken, och fnittrar för mig själv. Jag vill verkligen rekommendera detta nöje, det är helt gratis och det är bara du som sätter gränserna! Ack, så roligt det är.

/U

Kommentarer
Postat av: /T

KUL! Vilken vardagsfögyllning! Lite av det här har vi väl for oss var och en, men så avancerat som du, U, och så detaljerat - nä, det känns bara så häftigt. En hel novellintrig, son skulle kunna växa till en hela romanintrig eller rena släktkrönikan med 144 avsnitt under flera år i en TV-serie. Tack för inspirationen. Vad det ska bli kul att gå till min affär i fortsättningen!

2008-10-15 @ 13:47:28
Postat av: Anonym

KUL! Vilken vardagsfögyllning! Lite av det här har vi väl for oss var och en, men så avancerat som du, U, och så detaljerat - nä, det känns bara så häftigt. En hel novellintrig, som skulle kunna växa till en hel romanintrig eller rena släktkrönikan med 144 avsnitt under flera år i en TV-serie. Tack för inspirationen. Vad det ska bli kul att gå till min affär i fortsättningen!

2008-10-15 @ 13:48:30
Postat av: /T

Kanonkul! Sådant här har vi väl för oss allihop, men i mindre skala, skulle jag vilja påstå. Inte klokt hur snickrar ihop en hel novellintring på inden tid alls, U! Som verkar lätt kunna växa till en romanintrig, eller manus till en hel släktkrönika som kan gå i 144 avsnitt i en TV-serie äver några år... Och som sen kan komma igen med lika många avsnitt i uppföljaren "Hur gick det sen för familjerna Tragique och Comique...?" Och med spin-off-serien "Ratman och hans kvinnor".

Fantastiskt. Och fantasirikt. Kommer du att bli lika rik som J K Rowling?

2008-10-15 @ 13:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0