Hej tomtegubbar!

Den tiden från det att skolan har dragit igång igen efter ett långt sommarlov tills det att det är jul känns varje år precis lika kort. Det går hur snabbt som helst och nu är vi snart framme vid, enligt mig, den mysigaste högtiden på hela året. Jag har inte ens kommit på tanken att ens fundera över vad jag önskar mig eller vad jag ska köpa för julklappar till mina nära och kära, men eftersom det faktiskt är inte ens två månader kvar till julafton så tål det att tänkas på.

Jul i allmänhet då är som sagt den absolut mysigaste högtiden. Det är vad jag tycker i allafall. Det är kallt ute och man gömmer sig under varma halsdukar och gosiga, stora vinterjackor medan man smyger runt på stan i hopp om att hitta den perfekta julklappen. Alla är trevliga mot varandra när det närmar sig jul. Det är faktiskt sant. Folk tänker mer på andra, både på familjen och på främlingar. Det står barn och sjunger julsånger och det säljs glögg och pepparkakor hej vilt. Mysigt? Ja.
Lussebullar! Jag höll nästan på att glömma. Lussebullar och julmust... och julskinka... och gröt, såklart... och sill, dopp i grytan. Okej, det finns en hel del man bara inte kan klara sig utan när det är jul. Alltså, en jul utan julmust? Nej, det finns inte i min värld. Fast skulle jag välja mellan en jul utan lussebullar eller utan julmu... Bryt, nej, det går inte!

Jag vill ha paket och tomte, så tänker jag. Tomten förresten, jag vet ju såklart allt det där med flygande renar och tomtenissarna och att han får in önskelistan om man har varit snäll och sådär... Vem kom på allt det där egentligen? Bara en tanke, men det var inte det jag ville få fram. Jag bara tänker att en jul då man skippar tomten, då undrar jag lite hur folk tänker. Tomten är ju "huvudpersonen" på jul! Honom kan man ju inte bara glömma. Det är som att strunta i påskägg eller att inte kasta ägg på fönsterrutor under Halloween. Nu är det såklart personer som struntar i det också, men jag tänker minsann hålla på med äggkastning och toalettpappersinslagning av trädgårdsväxter tills jag är 95! Så det så.

Life's good. See you.

/G


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0